måndag 10 september 2012

Därför är en spelkonsoll för 99$ mera intressant än PS4/Xbox720

Rykten om nästa generations konsoller från Sony och Microsoft flödar friskt på nätet, med mer än sex år sedan nuvarande generation presenterades så börjar det behövas nånting nytt.

Men vad har de att erbjuda egentligen? Snyggare grafik givetvis, men är det verkligen allt vi gamers vill ha?

Jag gillar inte konsollspel, mest för att de är nästan alltid baserade på snabba reaktioner och inte på hjärna och problemlösning. Finns givetvis undantag, men de är få och starkt begränsade av det faktum att man styr konsollspel med handkontroller och inte mus plus tangentbord.

Själv har jag inte ägt någon spelkonsoll sedan en pong-maskin som jag och storebror hade när vi var små.

Ett problem med nuvarande generation spelkonsoller är den enorma kostnaden för att utveckla AAA-spel, där en del spel kan kosta upp emot 200 miljoner dollar. Och man räknar med att kostnaden för att utveckla AAA-titlar till nästa generation kommer bli ännu dyrare.

Men vad får vi för pengarna egentligen? Enkelt sagt, mera polygoner. Bättre och snyggare grafik, som kräver mera arbete och därmed mera pengar att producera, med stor risk att det blir mindre pengar över till hjärna och handling. Räkna med att se mera re-releaser av gamla spel, uppföljare och spel baserade på befintliga världar. Räkna också med att se mindre nya idéer, mindre revolutioner, mindre med nytt helt enkelt.

I PC-spelandets barndom så drev spelutvecklingen pc- och hårdvaruutvecklingen framåt i rasande fart. Men med övergången till mera konsollspel med långa levnadscykler på själva konsollerna, har utvecklingen stannat av. Idag köper man en laptop för under 5000:- som har bättre grafik i spel än vad PS3/Xbox360 levererar.

Men det finns en ljusglimt i mörkret.

För just nu pågår det en utvecklingsrevolution. Bland smartphones. Startade med bl.a. Palm Pilot och Windows CE en gång i tiden, jag har haft några Palm och även en Pocket PC-baserad mobil. Smartphones fick ett lyft när Apple introducerade iPhone och just nu sker det en enorm teknikutveckling, främst inom Androidvärlden.

Android är dock mer än telefoner, vilket har börjat märkas.

Nyligen annonserades en Android-baserad spelkonsoll ut via Kickstarter. Jämfört med dagens androidtelefoner så är den i absolut prestandatopp, men jämfört med PS3/Xbox så är den inte alls speciellt vass.

Folket bakom konsollen, som kallas för Ouya, sökte att få $950 000 som stöd från frivilliga via Kickastarter. De drog in 8.5 MILJONER dollar.

För spelkonsollen kommer exakt i rätt tid, just nu finns det en starkt växande marknad för s.k. indie-spel. Ett lysande exempel på den trenden är den Svenska succén Minecraft. Nåt som folket bakom Ouya aktivt uppmuntrar, full kreativ frihet, inte begränsat av management och ekonomer.

När man läser rykten om nästa generations spelkonsoller, så är det inlåsningarna som är mest tydliga. DRM-system som stoppar dina möjligheter att sälja ett spel efter att du är klar med det. Visst, de kommer ha revolutionerande grafik, men grafiken är bara en liten del av upplevelsen.

Där väljer Ouya att gå motsatt väg, de erbjuder root för konsollen, de öppnar för hårdvaru-modding, de stöder XBMC, kort sagt, öppet vs stängt.

Så därför kan en spelkonsoll för 99$ vara mycket mera intressant en PS4/Xbox720.