torsdag 18 augusti 2011

Brädspel: Thebes, eller kan arkeologi vara kul utan Indiana Jones?

Jag föredrar brädspel som går bra att spela på två spelare, eftersom 90% av allt mitt brädspelande sker med frun. Vårat Carcassonne har slitits hårt, det är ett spel som verkligen passar oss perfekt.

För en tid sedan införskaffade jag Thebes från min lokala spelbutik, då jag dels tyckte temat var intressant och dels för att jag läst att den skulle vara bra att spela på tvåens.

Thebes

Thebes är då som sagt ett brädspel med arkeologi-tema, det utspelar sig vid sekelskiftet, den tiden då de stora upptäckterna skedde, t.ex Tutankhamuns gravkammare.(Vilket iofs skedde ca 20 år senare, men men...)

Spelet utspelar sig över en tidsperiod om 2-3 år, beroende på antal spelare. Tiden spenderas med att utföra forskning, gå på kongresser samt utföra utgrävningar. Man ränner runt i Europa och besöker bibliotek för att få fram ledtrådar och kunskap innan man sen åker till de olika utgrävningsplatserna för att försöka göra fynd.

Kvaliteten på komponenterna i spelet är mycket hög, bara det faktum att de skickar med fem tygpåsar, en för varje utgrävningsplats, visar på en stor känsla för detaljer. Tidshjulen är också en trevlig bonus, de hade kunnat låta en tabell i handboken göra samma sak, men hjulen ger en extra dimension till spelet och bidrar till att höja känslan.

Regelhäftet är i fyrfärg på högkvalitativt papper och innehåller massor av exempel och illustrationer, man greppar reglerna lätt efter bara en genomläsning. Illustrationerna på kort och spelplan passar temat bra, generellt sett känns det som man får mycket för pengarna i Thebes.

Att spela en omgång tar ca 60 minuter, vilket är precis lagomt för ett spel av denna typen.

Spelmekanik

Thebes har en rätt smart och innovativ hantering av turordning, istället för att varje spelare utför sin tur efter varandra, så fungerar det i Thebes så att allt man gör tar tid, tid som mäts i veckor. Den spelare vars tidsmarkör är sist är den som får utföra sitt drag, ibland kan man ligga så pass långt bakom att man kan hinna med flera drag innan man är ikapp. Det är framförallt utgrävningarna som tar mycket tid i anspråk, men även resor kostar tid, så det gäller att planera sina drag så man utnyttjar tiden till sin fördel.

Man behöver kunskap för att maximera utdelningen från sina utgrävningar, kunskap införskaffas genom att man köper kort. Det ligger alltid fyra kort synliga på spelplanen, korten hör hemma i olika städer samt de har alla en kostnad i tid att dra, så för att skaffa ett kort måste man först resa och sedan betala kostnaden i veckor. Det finns även en del bonuskort att köpa, som t.ex. en bil som gör att resorna går fortare.

Utgrävningarna går till så att man räknar ihop hur mycket kunskap man har om den plats man vill gräva ut, bestämmer sig för hur länge man vill gräva och sen snurrar sitt tidshjul och ser hur många brickor man får dra. Brickorna dras från en påse, det finns en påse för varje utgrävningsplats. I påsen finns det från början ungefär lika många brickor med fynd som det finns nitlotter. Efter att man dragit sina brickor så sätter man tillbaka nitlotterna i påsen, vilket ger den effekten att det blir svårare att fynda ju mer utgrävd en plats är.

När man har gjort några utgrävningar kan man välja att hålla en utställning, utställningarna kostar tid och kräver att man har ett visst antal fynd från olika utgrävninsplatser. Större utställningar kräver mera fynd och tar mera tid, men ger mera poäng.

Sammanfattning

Thebes är ett kul spel som lyckas fånga det roliga med arkeologi på ett kreativt och underhållande sätt. Just hanteringen av tid för att styra turordningen och slumpmässigheten vid utgrävningarna gör att man når en väldigt bra balans mellan tur och taktik.

Spelet fungerar bra på två spelare, men det skulle vara kul att få testa det med fler. Hög kvalitet på alla komponenter drar upp betyget ytterligare.

Slutbetyg: 9/10