Star Wars: The Old Republic (SWTOR) är ett kommande multispelar-rollspel (MMO) från Bioware.
Bioware som har gett oss spel som Knights of the Old Republic (KOTOR), Mass Effect, Dragon Age, Neverwinter Nights m.fl. De är riktigt duktiga på att skapa rollspel med en stark story, där man som spelare verkligen känner att ens handlingar påverkar spelets värld och allt har konsekvenser.
Den stora frågan är, kan de omvandla den upplevelsen till att fungera i ett onlinespel? Och kan de utmana kungen av MMOs, World of Warcraft.
Vad är då SWTOR?
Kort sagt är SWTOR ett MMO, ett spel där tusentals spelare spelar online i samma värld. Spelet är baserat på Star Wars-mytologin, men de har valt att förlägga handlingen dryga 3000 år innan filmerna, inom samma tidsperiod som spelen KOTOR och KOTOR 2 utspelade sig. SWTOR börjar sin historia ca 300 år efter handlingen i KOTOR 2.
Att förlägga handlingen utanför filmernas tidsepok måste vara det smartaste de kan göra, den kreativa friheten blir så enormt mycket större. Tidsperioden är redan känd bland datorspelare sen de mycket framgångsrika KOTOR-spelen.
För gamla Star Wars-fanatiker som jag som "hatar" den nya triologin så är det skönt att slippa den helt, men ändå kunna försvinna in i den underbara Star Wars-mytologin. Samtidigt undviker man att stöta bort yngre Star Wars-fans som lärt känna mytologin via de nya filmerna eller tv-serien.
Sen finns det redan ett Star Wars MMO som utspelar sig under filmernas tidsperiod, Star Wars Galaxies, ett spel som nog bäst kan beskrivas som en flop. Spelet har misshandlats hårt av Sony under några år för att nu bli nedlagt till årsskiftet. Jag har kört den och den lämnar en hel del övrigt att önska, tyvärr.
Story-driven
Bioware säger att SWTOR kommer vara det första MMO som är "story-driven", d.v.s. att det är baserat på äventyrsupplevelsen och inte på att grinda, som i så många andra MMO. Jag tycker iofs att Lord of the Rings Online är ett bra story-driven MMO, där man verkligen upplever att man är med i handlingen som finns i böckerna.
Dock kommer SWTOR med nånting som de kallar "Flashpoints", instans-baserade gruppquestar, där man utför en mängd deluppdrag för att nå ett gemensamt slutmål. En jämförelse Bioware har använt för att beskriva en flashpoint, är när Luke, Han och Obi-Wan tar en turné i dödsstjärnan i första filmen.
Flashpoints är en så pass stor och intressant del av SWTOR att jag kommer gå igenom hur de kommer funka mer i detalj i en senare postning. Men helt klar är det så att det är en av de funktioner som ser mest lovande ut i SWTOR!
Sith vs Jedi
Givetvis kommer mycket av handlingen i SWTOR att handla om maktkampen mellan SITH-imperiet och Jedi-republiken, mellan den mörka och den ljusa sidan av Kraften.
Handlingen börjar efter att ett brutalt krig mellan imperiet och republiken just avlutats, ett krig som imperiet vann. En försiktig fred, som bäst kan beskrivas som kallt krig, råder i galaxen, men öppet krig hotar att bryta ut när som helst...
I min nästa postning, som kommer om några dagar, tittar jag lite på vilka klasser och vilka raser man kan spela som.
SWTOR Special (uppdaterad):
Del 1 - introduktion
Del 2 - klasser
Del 3 - platser
Del 4 - flashpoints och operations
Del 5 - Strider och PvP
Del 6 - avslutning och summering
Intressant? Läs mer om KOTOR, MMO, MMORPG, Star Wars: The Old Republic, SWTOR
Åh! Det där låter inte alls fel... uj uj! :-) Första gången sen Conan jag kännt att det kan vara värt att spendera ett par riksdaler på att köpa spel...! :-) Koolt!
SvaraRaderaMan får hoppas den inte blir som Conan bara, släpps ofärdigt, buggit och utan nog med content... :P
SvaraRaderaJa jösses. Gör de det får de verkligen skämmas...
SvaraRaderanu tror jag inte det eftersom det är Bioware, men när det är EA som distribuerar så är man orolig att de ska tvinga fram en för snabb release...
SvaraRaderaman har ju blivit besviken förut (Conan, Star Trek Online m.fl.)
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaGillar verkligen vad dom gjort med Mass Effect och Dragon Age spelen. Av tidigare erfarenhet av dessa är jag dock skeptisk till hur mycket som dina val verkligen kommer påverka storyn. Har spelat igenom bla. Dragon Age II först som en helylle stödstrumpa med rosa rustning och en brinnande passion för allt gott. För att sedan gå igenom spelet som det vidrigaste kräket som någonsin vandrat i en pixel baserad miljö. Detta ledde inte till något nytt innehåll utan du blev hela tiden styrd mot deras delmål och det var mest attityder och liknande som ändrades. Men det var samma konflikter och samma områden du hamnade i varje gång.
SvaraRaderaHar du spelat KOTOR-serien? Själv har jag inte kört ut hela Dragon Age 1 och inte ens sett Dragon Age 2, jag tyckte just de var lite för begränsade.
SvaraRaderaKOTOR tycker jag e skitbra spel, och det är ju den världen som SWTOR är baserad på. Tyvärr har KOTOR inte åldrats bra, utan lider hårt av X-Box begränsningarna.
Har kört igenom både KOTOR I och II. Håller med om att det blir större skillnad mellan ond och god i KOTOR spelen. Förstår dock varför det är så tätt mellan dom fysiska sammanstrålningar av historierna. Om dom inte gjorde det skulle dom vara tvingade att skapa 2-3 spel i ett om valen tar dig för långt geografiskt från huvud storyn. Och mitt mål med att kunna ta den mörka vägen är väll att själv kunna bli "slutbossen" och att man får hitta strategier för att ta hand om någon sorts "motståndsrörelse" ^^
SvaraRadera