tisdag 23 augusti 2011

Star Wars: The Old Republic - del 3, platser

I mina tidigare postningar har jag kikat lite generellt på Star Wars: The Old Republic och på de olika klasserna man kan spela. I denna postning ska jag skriva lite om alla dessa fantastiska världar man kan besöka.

Det kommer att finnas 17 olika planeter att besöka i spelet när det lanseras, fler planeter kommer säkerligen att dyka upp i contentpatchar och expansioner.

Storleken på planeterna varierar, men de större som t.ex. Alderaan kommer vara ungefär lika stor som 7-8 WoW-zoner. Startplaneterna är mindre, men de spenderar man nog minst tid på.

Bioware vill uppmuntra sina spelare att utforska alla världar, därför finns det en s.k. Codex i spelet som uppdateras när man upptäcker nya ställen. Det kommer finnas olika belöningar att få för att utforska, bl.a. kan man få permanenta(!) uppdateringar till sina grundegenskaper.

Planeterna är uppdelade i sex för republiken, två för sith och nio neutrala.

Republiken

Coruscant
  • Huvudstad för Rebubliken
  • Endast öppen för rebublikspelare, sith kan inte besöka Coruscant
Tython
  • Startplanet för Jedi Knight och Jedi Consular
  • Består mestadels av skog och antika ruiner
Ord Mantell
  • Startplanet för Smuggler och Trooper
  • Består mestadels av saltvattenhav och öar
Belsavis
  • Eternity Vault är beläget här
  • Isplanet med vulkaniska tempererade zoner
Corellia
  • En av planeterna som var med och grundade republiken
  • All kommunikation mellan Corellia och resten av republiken har upphört och ingen vet varför....
Quesh
  • Består mestadels av ogästvänligt träsklandskap
  • Imperiet har nyligen etablerat närvaro för att störa republikens gruvindustri

Sith

Dromund Kaas
  • Imperiets huvudstad och säte för kejsarens tron
  • Endast sithspelare kan besöka denna planet
Korriban
  • Startplanet för Sith Warrior och Sith Inquisitor
  • Röd, stenig ökenplanet
  • Siths ursprungsplanet

Neutrala


Hutta
  • Startplanet för Bounty Hunter och Imperial Agent
  • Träsk och industriell ödemark
Balmorra
  • Republiken stöder lokala frihetskämpar
  • Ockuperad av imperiet
Nar Shaddaa
  • Neutral planet, både republiken och sith kan mingla i gemensamma zoner
  • Består mestadels av stadskärna
  • Huttball spelas på Nar Shaddaa
Alderaan
  • Blandat landskap med bl.a. skog, öppna slätter och snötäckta berg (låter som hemma)
  • Ett brutalt inbördeskrig pågår, flera av Alderaans adelshus slåss om tronen
  • PvP krigszon finns på denna planet
Tatooine
  • Största stad är Anchorhead
  • Består mestadels av sand och öken
  • F.d. Czerka Corp gruvplanet
  • Imperiet har officiell närvaro på planeten
Taris
  • En förstörd värld, mestadels bestående av giftiga träsk
Voss
  • Består av gyllene skogar
Hoth
  • Isplanet (nähä!)
  • Fylld med ruiner och rester från ett tidigare krig
Ilum
  • Designad för endgame för solospelare, men kan köras i grupp
  • Bergig isplanet med kristallgrottor
  • Sith har en hemlig operation för att utvinna kristaller 
  • Kristaller kan utvinnas för att användas i ljussablar

    SWTOR Special (preliminärt):


    Del 1 - introduktion
    Del 2 - klasser
    Del 3 - platser
    Del 4 - flashpoints och operations
    Del 5 - Strider och PvP
    Del 6 - avslutning och summering


    Intressant? Läs mer om , , , ,